Eksisterende bygg

FALLSIKRINGSUTSTYR TIL EKSISTERENDE BYGG

 

Denne siden vil omhandle fallsikringsutstyr til eksisterende bygg, som kontorbygninger, hotell, lager osv., samt viktig informasjon vedrørende regelverk og risikovurdering av arbeidsplassen. Fallsikkerhet tilbyr nemlig både fallsikringsutstyr og rådgivning gjennom alle ledd i prosessen. Sitter du nå og er ved å komme i gang med arbeid i høyden, som renovering eller vedlikehold av eksisterende bygg, så er du kommet til den riktige siden.

 

Fallsikring av eksisterende bygg er normalt nødvendig når man skal arbeide i høyden og over to meters høyde. Dette kan du lese mer om lenger nede. Spesielt må man passe på slikt når man skal utføre service og vedlikehold av tak. Spesielt er det viktig å fallsikre takarbeid når det er vinter. Det er gjerne om vinteren det kan oppstå isglatte takflater. Man skal heller ikke undervurdere høsten med glatte løv som kan ligge på taket.

 

 

 

 

 

 

REGELVERKK VEDRØRENDE FALLSIKRING AV EKSISTERENDE BYGG

 

 

 

For å sikre at arbeidstakeren kommer trygt hjem til familien, er det en rekke regelverk man skal overholde vedrørende fallsikring av eksisterende bygg. Dette er for å redusere risikoen for at det skjer ulykker eller fall fra høyder. Alt arbeid som utføres over 2 meters høyde skal alltid sikres. Dette kan være kollektive vernetiltak som rekkverk, og personlig fallsikringsutstyr som fallsikringsseler eller permanente wiresystemer.

 

Rekkverket skal også være minst 1 meter med håndlist, knelist og fotlist, og andre krav vedrørende belastning for det gjeldende rekkverket. Andre tiltak for å fallsikre tak er å sikre takvinduer med personlig fallsikringsutstyr, som rekkverk.

 

FALLSIKKERHET GJØR DET ENKELT MED FALLSIKRING AV EKSISTERENDE BYGG

Fallsikkerhet er her for å gi deg en enkel og trygg prosess ved fallsikring av eksisterende bygg. Vi har alt av fallsikringsutstyr som er nødvendig til for eksempel å fallsikre tak. Fallsikkerhet er også klare til å montere godkjente wireløsninger iht. EN-795 som oppfyller alle europeiske krav. 

 

Det er også behov for en risikovurdering som utføres i samarbeid med arbeidstakerne, verneombudet og de tillitsvalgte, og hvor arbeidsgiver eller bygningseier har ansvaret. Denne prosessen trenger ikke være komplisert, og omfanget varierer veldig fra arbeidsplass til arbeidsplass og hvilke arbeidsoppgaver som skal utføres. 

 

Tre enkle spørsmål er kjernen i risikovurderingen:

  • Hva kan gå galt?
  • Hva kan vi gjøre for å forhindre dette?
  • Hva kan vi gjøre for å redusere konsekvensene dersom det skjer?

Du kan også laste ned mer informasjon om dette her

Har du spørsmål til dette kan du kontakte Fallsikkerhet på e-post, eller ring:

Lars, mob: 981 51 107
Morten, mob: 980 81 790

Så kommer vi gjerne på en uforpliktende befaring for å avklare fallsikringsbehov ved eksisterende bygg.