Eksisterende bygg

FALLSIKRINGSUTSTYR TIL EKSISTERENDE BYGG

 

Denne siden viser informasjon om fallsikringsutstyr til eksisterende bygg som kontorbygninger, hotell, lager osv., samt viktig informasjon rundt regelverk og risikovurdering av arbeidsplassen. Fallsikkerhet tilbyr både fallsikringsutstyr og rådgivning gjennom hele prosessen fra start til slutt. Planlegger du prosjekt som involverer arbeid i høyden, som renovering eller vedlikehold av eksisterende bygg, er du kommet til det helt rette stedet.

 

Fallsikring av eksisterende bygg er vanligvis nødvendig om man må jobbe i over to meters høyde. Dette kan du lese mer om lengre nede. Man må være forsiktig når man skal utføre service og vedlikehold av tak. Spesielt er det viktig å fallsikre taket og den som jobber her når det er vinter. Det er oftest om vinteren det kan oppstå isglatte takflater, og man bør ikke heller undervurdere høsten med råtne blader som kan ligge på taket.

 

 

 

 

 

 

REGELVERKK ANGÅENDE FALLSIKRING AV EKSISTERENDE BYGG

 

 

 

For å sikre at arbeidstaker kommer hjem trygt til familien sin, er det en rekke regelverk man må etterkomme angående fallsikring av eksisterende bygg. Dette er for å redusere risikoen for at det skjer ulykker eller fall fra høyden. Alt arbeid som utføres i over 2 meters høyde må alltid sikres. Dette kan være kollektive vernetiltak som rekkverk, og personlig fallsikringsutstyr som fallsikringsseler eller permanente wiresystemer.

 

Rekkverket må også være minst 1 meter med håndlist, knelist og fotlist, og andre krav angående belastning for det gjeldende rekkverket. Andre tiltak for å fallsikre tak er å sikre takvinduer med personlig fallsikringsutstyr, som rekkverk.

 

FALLSIKKERHET GJØR DET ENKELT MED FALLSIKRING AV EKSISTERENDE BYGG

Fallsikkerhet er her for å gi deg en enkel og trygg prosess ved fallsikring av eksisterende bygg. Vi har alt av fallsikringsutstyr som er nødvendig for eksempelvis å fallsikre taket ditt. Fallsikkerhet er også klar på å montere godkjente wireløsninger iht. EN-795 som oppfyller alle europeiske krav. 

 

Det er også behov for en risikovurdering, som utføres i samarbeid med arbeidstakerer, verneombud og de tillitsvalgte, hvor arbeidsgiver eller bygningseier har ansvar. Denne prosessen trenger ikke å være komplisert, og omfanget varierer veldig fra arbeidsplass til arbeidsplass samt hvilke arbeidsoppgaver som må utføres. 

 

Tre enkle spørsmål er kjernen i risikovurderingen:

  • Hva kan gå galt?
  • Hva kan vi gjøre for å hindre dette?
  • Hva kan vi gjøre for å redusere konsekvensene dersom det skjer?

Du kan også laste ned mer informasjon om dette her:

Har du spørsmål til dette kan du kontakte Fallsikkerhet på e-post, eller ring:

Lars, mob: 981 51 107
Morten, mob: 980 81 790

Vi kommer gjerne på en uforpliktende befaring for å avklare fallsikringsbehov ved eksisterende bygg.